Historie

Cvičný letoun TOM-8

Počátek Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu sahá do roku 1922, kdy byl založen Vzduchoplavecký studijní ústav ministerstva obrany. Po dobu existence ústavu prošlo zkušebnami přes 80 různých typů československých letadel.
V předválečných letech byl ústav zaměřen především na aerodynamiku a pevnostní výpočty. Byly zde zkoušeny letouny z továren Letov, Aero, Avia a Praga. Po válce byl ústav převeden do civilní správy a byly zde soustředěny konstrukční práce z mnoha leteckých továren. VZLÚ stál u zrodu mnoha českých úspěšných letounů, jako byl například první proudový letoun L-29 Delfín, větroň L-13 Blaník, sportovní letouny a helikoptéry.

Od poloviny 60. let se ústav podílel na vývoji nových letounů L 39 Albatros, malého dopravního letounu L-410 a sportovních letounů. Pro většinu letadel byly vyvinuty nové letecké motory, vystřelovací sedadlo, vrtule a další systémy v úzké spolupráci s výrobními podniky. Z elektronických oborů nelze nevzpomenout první čs. letecký trenažér, kontrolně diagnostický systém, a v neposlední řadě elektronický palubní systém PES. Pro veškerá vyvíjená letadla byla ve VZLÚ realizována tunelová měření, velká část aerodynamických výpočtů, veškerá únavová a pevnostní měření, jejichž cílem bylo zvyšování jejich životnosti. VZLÚ hrál rovněž významnou roli při zavádění licenčních výrob sovětských letounů Il-10, MiG-15 a Il-14. Ve VZLÚ se rovněž prováděla měření a zkoušky neleteckých výrobků, jako jsou pozemní dopravní prostředky, stavby a stavební konstrukce.

Po roce 1989 musel ústav překonávat hospodářské potíže spojené s útlumem českého leteckého průmyslu v důsledku rozpadu Sovětského svazu a následného kolapsu východních trhů. VZLÚ se aktivně zapojil do nových leteckých i jiných programů spočívajících zejména ve vývoji nového proudového a cvičného letounu L-159 ALCA. V civilní oblasti se ústav podílel na vývoji a zkouškách dopravního regionálního letounu L-610G a jednomotorového turbovrtulového letounu Ae-270.

Od roku 1993 se ústav velkou měrou účastní na státních programech vědy a výzkumu vypisovaných ministerstvy ČR se zaměřením na podporu tuzemského průmyslu. Od roku 1999 se VZLÚ účastní na více než třech desítkách mezinárodních projektů podporovaných Evropskou unií.

V roce 2004 získal VZLÚ institucionální podporu v podobě čtyř Výzkumných záměrů, které které byly zaměřeny na rozvoj hlavních výzkumných disciplín společnosti. V současné době se VZLÚ účastní zkušebních a vývojových prací na projektu dvoumotorového turbovrtulového letounu EV-55 vyvíjeného společností Evektor, projektu letounu Corvus společnosti Wolfsberg Aircraft a projektu modernizace letounu L410 vyráběného společností Aircraft Industries.

VZLÚ se v posledních letech stále větší měrou angažuje i v projektech mimo letectví. Na VZLÚ se obracejí zákazníci z mnoha dalších oborů zahrnujících turbínová soustrojí pro energetiku, automobilový průmysl, kolejová vozidla, stavební inženýrství, textilní průmysl, obranný a bezpečnostní průmysl aj.