V aerodynamickém tunelu testovali studenti ČVUT ultralehkou stíhačku

CVUT stihacka

Již 14 let vzniká díky studenům na pražské ČVUT jedinečná ultralehká stíhačka.

Pracovníci útvaru Aerodynamiky a tým doktorandů z ČVUT zavěsili do aerodynamického tunelu skutečnou ultralehkou stíhačku a podrobili ji prvnímu testu protivětru. "Přišla fáze, kdy je potřeba zjistit, jak se takový pohon chová při nějaké rychlosti letu, proto jsem tady v tunelu. To je asi jediné  zařízení, které by nám bylo schopno umožnit takovýto experiment u nás v Čechách," vysvětlil vedoucí projektu Robert Theiner v reportáži pro Události ČT vysílané 3/11/2013.

Letoun UL39 má mít hmotnost okolo 320 kg. Maximální rychlost má být údajně až 300 km/h. V přední části je umístěn záchranný padák pro případ nouzového přistání. Uvnitř letadla je motor z motocyklu s výkonem 200 koní, který pohání ventilátor. Využívá podobný princip, jaký využívají proudová letadla, ale nejedná se o proudový motor.

Byl to výjimečný moment pro konstruktéry i pro samotný tunel. Obvykle se v aerodynamickém tunelu VZLÚ měří jen modely letadel. Takto velké těleso je skutečně výjimečné.

Celá reportáž České televize je ke shlédnutí zde.