Aerodynamické práce pro železniční dopravu

Měření v aerodynamickém tunelu nízkých rychlostí

AERODYNAMIKA PRO ŽELEZNIČNÍ DOPRAVU:

  • vývoj interaktivní větrné mapy pro TEN-T (transevropskou dopravní síť  -Trans-European Transport Networks) a  pro VRT (vysokorychlostní železniční trať)
  • využití aktivního řízení proudu (AFC) ve formě soustav vyfukování, které zvyšují odolnost kolejových vozidel na boční vítr
  • numerické modelování aktivního ovlivnění proudění AFC v oblasti vnitřního proudění dopravních prostředků
  • vývoj a využití software pro návrhy vzduchových clon a polí
  • vývoj trysek a polí trysek pro vzduchové clony s využitím v železniční dopravě
  • teoretické a experimentální zjišťování aerodynamických součinitelů pro charakteristické křivky bočního větru (CWC)
  • teoretické a experimentální zjišťování vlivu kolejových vozidel na okolí
  • numerické simulace HVAC


VYBAVENÍ:

  • software LokoMAT – simulace stačeného vzduchu v lokomotivě
  • software SCENT-I  - simulace proudění v lokalitách těsně přilehlých koridorům
  • in-house CFD software
  • nízkorychlostní aerodynamický tunel


ŘEŠENÉ VÝZKUMNÉ PROJEKTY:

  • Lokomotivní celky – (2013-2015, TAČR-ALFA, projekt č. TA03030465)
  • CKDV - Centra kompetence drážních vozidel (2012-2019, TAČR-Centra kompetence, projekt č. TE01020038)
  • IAEROM - “Aeromechanika pro dopravní prostředky 21. století“, dílčí cíle 2 a 5 (2018-2022, institucionální podpora MPO pro DKRVO ).


Kontaktní osoba:

Ing. Petr Vrchota, Ph.D., vedoucí útvaru Aerodynamika, VZLÚ
tel: 225 115 260, e-mail: vrchota@vzlu.cz